onsdag 20 april 2011

Det här med att ha bebis i huset, väder och strunt.

Just nu sitter jag som världens mest privilegierade småbarnsmorsa framför datorn med ett glas vitt vin och lite mörk choklad. Jag är iklädd pyamasbyxor och linne och har håret i en knut. Det är nu, framåt kvällskvisten, som jag har tid att reflektera över vardagen i allmänhet och livet i synnerhet.

Saken är bara den att det inte finns så mycket att reflektera över. Med en liten bebis i huset har vi tydligen förvandlats till någon sorts pensionärer som gör samma saker dag ut och dag in. Vakna, äta, leka, morgonpromenad osv osv tills klockan blir 19 och damen somnar. Jag kan knappt bärga mig tills den dagen då hon är stor nog att följa med ut på fjällvandring!

Visst kan man ta med pyttebebisar på fjällvandring, folk har gjort det förr, men Minna är ingen sådan bebis. Hon går inte ens att ta med på stan då hon gastar som besatt i vagnen när hon inte sover. Att ligga och titta är inte hennes grej precis. Jag är avundsjuk på folk som kan ta med sina bebisar till olika ställen utan att hela världen blir upp och ned. En gång tog jag med Minna och gick till ICA, hon skrek som en stucken gris hela vägen dit, i affären och hela vägen tillbaka. Samma visa när jag skulle på Clas Ohlson, eller när hon råkar vakna i vagnen om vi är ute. Att köra bil någonstans om M inte är sömnig är ett helvete. Hon vrålar hela resan. Man blir ganska stressad av en vrålande bebis så jag anpassar mina små utflykter till hennes sovtider.

Nu har vi kommit i fas igen efter vår lilla resa, rutinerna är på plats och läget stabilt.


Minna har börjat busa i sängen om kvällarna. Inom en snar framtid måste vi sänka ner sängbotten för hon lär snart masa sig över den och dratta i golvet. Det vill vi ju inte.





Här sitter Fröken och väntar på pappa som har jobbat natt.


So far ett väldigt intetsägande inlägg men jag ska tycka något, jag lovar, nämligen detta;
Döm inte en människa förrän ni vandrat en mil i hans/hennes skor.

Övrigt:
Det ska bli sommarvärme till helgen, jag jublar.
Igår fick jag ett seperyck och putsade fönster, städade, rengjorde fläkten och planterade om blommor. Jag vet inte vart jag får min energi ifrån men jag hoppas att den stannar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar