tisdag 25 september 2012

Funderingar.

Minna är ute i skogen och grillar korv med sin far.
Wille sover fortfarande i vagnen efter vår morgonpromenad.
Själv funderar jag på vad vi ska bjuda vårt sällskap till middag på fredag. Det slutar väl med att det blir varmkorv... eller nä. Jag ska komma på något riktigt fiffigt. Hoppas jag verkligen.

Fastän jag bara tränat i några veckor börjar jag redan känna av allt det positiva- piggare, gladare, sover bättre (sover sinnessjukt bra!) och mår bättre. Jag orkar mer, framförallt VILL jag göra mer, och det är lite lättare att göra allt också.
Så det är verkligen värt att lägga ner några timmar per vecka på att träna.Att planera maten och äta "rätt" är även det något som kan göra underverk, visste ni att vad man äter och hur man mår är ganska starkt sammankopplade? Folk som inte äter bra mat kan ha lättare att bli deprimerade, sova sämre och att bli sjuka. Alltså, mat är inte bara mat, det är medicin också.

Här i huset har vi inte ätit mjukt bröd, varken ljust eller mörkt, på flera månader. Vi märker stor skillnad, framförallt mår våra magar mycket bättre. Det gick oförskämt lätt att sluta med det och nu funderar man inte ens på att ta en mjuk smörgås. Att hårt bröd innehåller färre kalorier är bara ett plus för mig!
Däremot så vägrar jag fortfarande LCHF. Jag är fast övertygad om att det är strunt, testade ett par veckor men hej och hå, orkade varken träna eller leva och mådde skitdåligt rent ut sagt.
"Med måtta"- principen är min grej.
Fast jag har faktiskt närapå slutat dricka alkohol. Inte för att jag vill bli nykterist eller (som är vanligt bland småbarnsföräldrar tydligen) inte ser någon mening med det och har "vuxit ifrån" det, utan helt enkelt för att jag har mål med min träning som inte är kompatibla med att dricka alkohol.
Spännande va?
Men mina mål kommer att kräva mycket tid, jag gissar på att träningstiden per vecka kommer att behöva vara cirka 10 timmar när jag väl startat på riktigt. Ja, för dessa 3-4 timmar är bara uppvärmningen... det kommer att utökas allt eftersom.
Vi får se när, det är inte bara att jobba heltid, ha en sambo som jobbar heltid på andra skift, ha två småttingar och träna en massa timmar i veckan. Planering är a och o, men jag ska försöka få med min sambo på tåget också... borde inte vara några större bekymmer ;)

1 kommentar:

  1. jag tror nog du hittar tid!
    varmkorv blir bra på fredag, vi kräver inte så mkt :D

    SvaraRadera