torsdag 18 augusti 2011

Slutpuffat

Gissar att Piteå Kommun kommer att få många arga anställda på grund av det här. Människor blir väldigt upprörda för att de inte får göra vad de vill under sin arbetstid.
Men alltså, vad är det egentligen att bli upprörd över?

Jag har själv jobbat inom kommunens verksamhet, inom äldreomsorgen. På den tiden rökte jag som en borstbindare och det fanns till och med rökrum (nej, jag är inte hundra år gammal) dit vi illaluktande bolmare vallfärdade i tid och otid.
På ett äldreboende finns det ALLTID någonting att göra, ibland har man knappt tid att ta sin lunchrast, men rökarna minsann, de hittar alltid tid för sin cigarett. Jag har hört något om att man har rätt till fem minuters paus per timme, av egen erfarenhet vet jag att många rökare tar minst en kvart per timme- oavsett om det finns mycket att göra eller ej. Någon annan får göra deras jobb helt enkelt.

Ska man ha betalt för att röka? Det låter ganska orimligt tycker jag. Schemalagda raster- rök på.

Därför tycker jag att det är bra att rökning under arbetstid förbjuds, men samtidigt anser jag också att en viss möjlighet att välja själv borde finnas.Varför inte köra med "stämpla in- stämpla ut" metoden? Alltså, rökarna kan gå iväg och röka precis som de gjorde förut men tiden räknas bort från totalt arbetad tid. För i ärlighetens namn tror jag inte att det är speciellt många som kan påstå att de gör någon som helst nytta på jobbet när de står och puffar på en cigarett.

----------
Idag har jag och sambon paddlat kajak, det var regnigt och blött men skönt att få komma ut ett tag. Minna är fortfarande inte pigg och hon har dessutom sovit som en fisk idag (dåligt). Resultatet? En grinig unge.

1 kommentar:

  1. ja, det håller jag med om, en rökare ska inte se till att skaffa sig fler och längre raster - utan hålla sig till schemalagda. Men i övrigt är jag emot att folk vill hålla på att förbjuda saker för mig, fast jag röker ju inte :P

    men paddling låter kul,kanske lite blött, men det gör ju inget. Vi börjar bli krassliga vi med här hemma, hör hösten till har jag hört :P

    SvaraRadera