måndag 12 november 2012

Monkey mania

Minna har börjat prata om en läskig apa som bor ute när det är mörkt. "Jädd mamma, Minna jädd". Jag fattar naturligtvis att hon råkat se lite Family Guy och vet ni vad? Jag mår inte dåligt över det och jag har inte dåligt samvete. Däremot så tycker jag att det är fantastiskt att barn, trots att de är väldigt små, kan uppfatta såna saker från the all mighty TV.

Jag är ju inte speciellt imponerad av just TV-tittande, ska man tala klarspråk så tycker jag att TV är förslöande, ointressant och ett slöseri med tid. Men det är min åsikt. Jag kopplar hellre av med en tidning och en kopp kaffe, eller kanske ett bra träningspass. Kroppen är i och för sig i arbete men hjärnan är ju liksom bortkopplad när man tränar, man funderar inte på så mycket just då.

Minna är inte speciellt intresserad av televisionen och alla miljontals barnprogram som finns, det är både på gott och ont för samtidigt som det hade varit skönt om hon någon gång tittade på ett program så tycker jag att det är ganska bra att hon tar plats och leker och lär själv eller tillsammans med någon annan. Hon nöjer sig inte med att sitta i soffan och glo utan vi föräldrar måste fokusera på henne, vi kan inte bara slå på TV:n och gå iväg. Har hon däremot hittat något skoj på sitt rum kan hon leka där en längre stund utan att vi måste vara där och hålla henne sällskap, ute skulle hon kunna leka själv hela dagen om hon fick.
Hon har väl ärvt mitt TV-förakt. Sin fars också för den delen, inte heller någon direkt TV-nötare. Som tur är.
Kanintesittastill-familjen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar