söndag 29 maj 2011

Från det ena...

..till det andra.
Jag är inte så aktiv just nu, inte när det gäller bloggen i alla fall. Jag har fan fullt upp med allting annat, jag hinner inte helt enkelt!

Idag har Mini blivit döpt. Vi hade ju egentligen bestämt oss för att inte döpa men det blev av ändå. Jag är, som de flesta av er kanske förstått, inte speciellt (läs; it ens någe) kristen och är väl av den åsikten att dopet ska respekteras som vad det egentligen är, en invigelse i kristendomen och den svenska kyrkan. Av den enkla anledningen har jag varit väldigt emot att skvätta ner skallen på mitt barn.
Men, barnet har ju en pappa också, på den vägen är det. Man måste vara lyhörd för varandras önskemål (hej, så fint jag uttrycker mig) så vi kom överens om en kompromiss, typ.
Dop, men inga presenter. Ska det nu ändå döpas ska det vara för döpandets skull, inte presenternas, tyckte jag och sambomannen höll med. Att de som blev bjudna kom och visade att de bryr sig om Minna var present nog.
Andra "kravet" var att bara bjuda den närmsta släkten, föräldrar, syskon och far/morföräldrar. Check.

Mini var snällheten själv under själva ceremonin, hon skrek inte. Däremot ryckte hon i prästens skrud, plaskade i dopvattnet och pratade lite för publiken. Hon tyckte att predikan var skittrist och gäspade flera gånger.
Jag, som avskyr såna tillställningar, kände mig ytterst obekväm och svettades som en gris. Tur att det gick fort, en kvart så var hela tjalabaloot klart och färdigt.
Jag har inte varit så här trött på länge, kan eventuellt bero på att Minna sover som en kratta om nätterna nu när hennes framtand uppe håller på att spricka igenom. Hon fiser så hon vaknar. Bajsar tusen gånger om dagen. Sover dåligt.
Tur att det inte är -25 grader ute!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar