onsdag 4 maj 2011

Om varje dag.

Dagarna går så sinnessjukt fort nuförtiden, det är otroligt. Full rulle från morgon till kväll, lilltjohalia har nästan slutat sova middag om dagarna. Hon tar all sömn på nätterna i stället, så att hon orkar hålla igång.
En (seriös, jo faktiskt) fråga till alla parents out there; Kan man övergöda en femmånaders bebis? Alltså, för jag tycker att hon äter lite väl mycket.

När vi började med smakportioner blev hon förbannad för att hon bara fick litegrann. Det är ju MAT! Så jävla gott! Man kan säga att det gick ganska fort för henne att lära sig äta en fullstor måltid. Nu, vid fem månaders ålder, äter hon följande;

ca. 06.00-- 240ml SEMP2 (ersättning)
07.30-- En hel portion gröt, dricker vatten
08.30-- 160ml SEMP2
11.00-- ½stor burk spagetti & köttfärssås el. liknande, ½burk efterrätt. Dricker vatten.
13.30-- 160ml SEMP2
16.00-- 130ml SEMP2
17.30-- En hel portion gröt, dricker vatten
18.30--130 ml SEMP2

Jag tycker att det ser fantastiskt mycket ut för en femmånaders. Ger jag inte mat blir hon grinig och kinkig och går inte att trösta, alls. Finns det andra bebisar som äter så här mycket? Jag ska fråga på BVC nästa vecka men jag tänkte höra här först om det är någon som har någon erfarenhet av matfriska barn.


Idag har jag köpt nya bralls. Jag skulle ha köpt en storlek mindre, jag måste ha en skev kroppsuppfattning eller nåt, men jag ska testa att tvätta och torktumla dem, då kanske de krymper en smula.

3 kommentarer:

  1. Elly äter

    ca:7,00 välling eller gröt
    vid 9.00 mellen mål frukt smörgås
    Lunch vid 11-12 mat va nå slag
    Mellan mål vid 14-15 frukt smörgås
    Middag vid 16-17 mat av nå slag
    kvälls mat kl 19 gröt
    vid 21 äter on välling inte allt tid.

    de ska ju äta de de vill ha.

    SvaraRadera
  2. NEJ, du kan inte övergöda en femmånaders! Dessutom ger du henne bra mat. En matglad unge är en välsignelse och hon blir inte tjock när hon blir stor för det! :D

    SvaraRadera
  3. Jag jag vet en 1 åring som ätit som en häst läääänge redan, de känns som att de inga finns nå botten överhuvudtaget. Men hej, växande barn behöver mat ;)

    SvaraRadera