söndag 1 april 2012

Att förfasa sig.

Jag förfasar mig över mycket här i världen, det kan jag inte neka till.

Elaka människor (lättare att säga så än att dra alla typer, ond och elak kan man vara i många olika skepnader),
hemska olyckor,
dåliga dieter,
osv. osv.

Ibland förfasar jag mig över allt samtidigt, andra gånger en sak i sänder.

Idag fick jag en helt ny sak att tänka på och ruska på huvudet åt.
Allt matsvinn.

Nu snackar jag inte Svensson, Sven som köper grönsaker och måste kasta en del för att det blir dåligt, det kan hända vem som helst.
Jag pratar om de stora matvaru/dagligvaru-kedjorna som beställer in fantastiska mängder av allt till fantastiska priser... och sedan slänger bort allt som "blir över".

Jag har nämligen en bekant som jobbar i en av dessa stormarknader, träffade hen (se, jag använder det könsneutrala ordet för att denna bekant ska bli jätteanonym- smart va?) idag och undrade vad hen egentligen gjorde med bananerna. "De ska kasseras", fick jag till svar. Självklart undrade jag varför, i mitt tycke såg det ut att vara fullkomligt ätbara bananer, men tydligen går det inte an att sälja bananer som har en prick på skalet. Fick även reda på att kött och andra produkter slängs samma dag som bäst-före datum, för att folk inte köper det till fullt pris.
Jag förstår problematiken.
Man får fina bananer till samma pris som fula. Man får kött och mejeriprodukter med längre hållbarhet för samma peng som något som "blir gammalt" idag. Rimligtvis kan man inte sälja dessa produkter till ett lägre pris eftersom var och varannan kund då skulle välja att köpa billigare i stället och på så vis skulle ju de nyare och finare varorna bli såna som måste prissänkas. Fattar ni resonemanget? Butikerna skulle förlora mycket pengar på att matsvinnet minskar.
Därför slängs fullt ätbar mat.

En idé som jag fick var att dessa kedjor skulle ge bort frukt och grönt (största svinnet vad jag förstod) till skolor och förskolor, boenden och äldreboenden. Det är som sagt inte möglig mat vi pratar om utan kanske ett äpple som blivit stött i kanten och fått en fläck på skalet. Det påstås ju att barnen äter allt för lite av dessa produkter samtidigt som det är väldigt dyrt för kommunen att inhandla. Kunde inte det vara något? Visst, någon kommer att förlora inkomst på detta och inte vara nöjd, men tänk ändå, fulla fruktfat i varje klassrum, matsal och på varje avdelning på din mormors äldreboende- frukt som annars skulle ha blivit slängd på soptippen.
Frukt som har fraktats från sydligare breddgrader och påverkat miljön genom långa transporter samt bara genom att ha blivit odlad.

Om jag hade en affär skulle då jag göra så.
För att jag är bäst.

1 kommentar:

  1. jag skulle bara handla hos dig då. jag skulle köpa prickiga bananer av dig vilken dag som helst!
    klokt skrivet!

    SvaraRadera