fredag 30 december 2011

Året som gått.

Det är lite mer än ett dygn kvar av år 2011 och i bloggvärlden duggar sammanfattningar av året tätt. Jag kan ju inte vara sämre jag, även om mitt år inte har varit speciellt intressant- i alla fall inte för andra. Allmänintresset torde alltså vara ganska lågt men då jag är ganska ego gör jag detta för min egen skull, det är alltid roligt att gå tillbaka att titta då och då.

Januari, februari och mars spenderades inomhus med en kolikskrikande baby. Varför vi inte gick ut? -25 grader var varmaste dagen, ungefär, och snön låg i stora drivor vilket inte förbättrade oddsen för barnvagnspromenader. Att babyn hatade att ligga i sin barnvagn och bara skrek var också det en bidragande orsak till att 90% av tiden spenderades i hemmets, då inte speciellt lugna, vrå.

I takt med att det blev ljusare och ljusare ute ljusnade även vår tillvaro. Skrikperioderna blev kortare och kortare och timmarna av sammanhängande sömn blev längre. I april smög sig livet och värmen tillbaka igen och världen tinade upp.
Maj, juni och juli var riktigt varma och sköna, vi badade så mycket vi bara orkade (i ärlighetens namn inte speciellt mycket för vår baby var fortfarande riktigt skrikig och gnällig och sömnen var det väl sisådär med).
Minna lärde sig krypa ordentligt och vi var på 40-årsfest för min bror. Då hände det sig plötsligt att en liten lillebror blev till, bara så där. Har man trevligt så har man trevligt, you know the drill. Den överraskningen fick vi i slutet av juli, när chocken (ja, alltså vi vet ju hur barn blir till men...) väl hade lagt sig kom glädjen. Lite ångest också men mest glädje.

Hela långa augusti var vi lediga tillsammans, vi drog på kajaktur och tältade på en ö. I september började jag om att jobba och den 1:a oktober var vi båda officiellt tillbaka i arbete. Skönt, men ganska tidspressat schema när båda jobbar heltid men aldrig samtidigt. Vi blev fort vana.

I november började Minimojen att spatsera alldeles av sig själv, ganska prick när hon var 11 månader. Vi var sprickfärdiga av stolthet över att hon lärt sig något som de flesta barn lär sig. Vi fick veta att lillebror var en lillebror och att han beräknas anlända den 6/4 2012.

December har varit en hektisk månad. Minna fyllde ett år och firades av släkt och vänner med ett hejdundrande stort kalas. Minnas farmor fyllde 50, hon hade också kalas. Jul och släktträffarna löste av varandra, vi har inte varit hemma mer än några timmar sammanlagt på hela månaden.
Nu är det som sagt snart ett nytt år, ganska precis tre månader kvar till lillebrors ankomst och inte så länge kvar till våren. Det blir nog ett rätt bra år, nästa år.

Jag har inga speciella nyårslöften, jag hänger på Mallas januarilöften.
LänkMinus vinet då för det dricker jag noll glas av just nu.
Sen lovar jag mig själv att får jag en till baby med kolik ska jag ha barnvakt minst en gång i veckan.
Klart slut.

2 kommentarer:

  1. fy farao jag har varit onyttigt idag.
    januarilöften blir bra!

    SvaraRadera
  2. Shit vad fort det går, Minna blir ju snart storasyster.. Ska försöka kika förbi innan dess ;) /L

    SvaraRadera