lördag 15 oktober 2011

Hör nu på go´vänner...

..så ska jag för er berätta om en dag. En dag i mitt liv.
Idag.
Fick ett telefonsamtal igår, ett erbjudande om en bil som vi absolut inte kunde motstå. Inte för att det var ett flashigt fartvidunder utan för att det var en relativt billig och bra bil som passar våra behov. Vår ena bil håller nämligen på att rasa isär och utan två bilar rasar även vår tillvaro.

Så, vi åkte till stora staden Luleå idag, för att titta och provköra denna nya bil. Dagen till ära körde vi den mest pålitliga skruttbilen i hushållet, det kändes säkrast så.
Det blev tummen upp för nya bilen, vi slog till direkt och får hämta den i nästa vecka, men det var egentligen inte det jag skulle berätta om utan det är vad som hände sedan som är intressant.

Efter bilköpet körde vi gamla skruttbilen till närmaste hamburgerhak, vi beställde mat och firade vårt fynd, sen hämtade vi upp Minimojen som varit med moster under tiden vi gjorde vuxensaker (köpte bil alltså, inget snusk).
Glada i hågen begav vi oss hemåt, vi pratade om hur BRA allt var och hur FINT det nu skulle vara om bästa skruttbilen höll i ett år till. Två sekunder efter att vi hade pratat om det började det lukta bränt i bilen. Det kom rök från motorhuven och temperaturmätaren rusade i höjden. Vi stannade.
Den hade gått sönder.
Vad felet var orkar jag inte gå in på men det var inte så superallvarligt och vi var cirka 2km från Biltema så sambon skulle ta en promenad dit för att köpa tejp och kylarvätska, ungen sov, lämpligt nog.
Han slapp gå för en trevlig gubbe i husbil körde honom dit, löste korsord i sin bil medans sambon handlade och körde honom sedan tillbaka igen. (Att jag han sms:a "Watch out! Crazy husbilsseriemördaren will KILL YOU!" hör väl egentligen inte hit va?). I onödan visade det sig, för slangen som skulle lagas var så sketet sliten att det inte gick. Samtal till föräldrar och beslut om bogsering, bebis vaknade medans vi väntade och jag plockade ut henne ur bilbarnstolen för assistansen var ungefär en timme bort.
Tror ni inte att barnet hade pinkat igenom blöjan? Allt var blött. Jag hittade snart anledningen, mostern hade tagit på en badblöja i stället för en vanlig blöja. Jag fick förklaringen till varför- den var tydligen mycket gulligare än alla andra blöjor.
En naken bebis stod sedan i bilen och tittade ut genom rutan. Vinkade ibland. För ovanlighetens skull hade jag dock packat ner ombyte så det var inget större problem.

Slutet gott allting gott. Jag är på jobbet nu och sambon+barn är hemma. Det tog bara 4 timmar. Fem mil.
Jag tror aldrig att jag har skrattat så mycket som jag gjorde idag och det är faktiskt sant. När allting blir jävligare än överjävligast, då sätter mitt sinne för humor in och jag ser roligheter i de mest irriterande saker. Försvarsmekanism?

Fast jag hatar bilar.

2 kommentarer:

  1. Höhö, det är väl klart att man ska skratta när det går lite tokigt. Hellre det än att stå och lipa någonstans efter vägen. Näe, då blir det inte några barn gjorda, även om ni nu inte gjorde något snusk! ;P
    Elsa har lyckats kräka/bajsa ned 2 täcken på en kväll. Björn fick sova utan täcke, jag fixade ett till mig själv. Jag skrattade lite, men då blev Björn lite sur >:)

    SvaraRadera