tisdag 17 januari 2012

Mindfulness

Det här är mindfulness:

  • För över trettio år sedan skapade Jon Kabat-Zinn, PhD, vid University of Massachussetts - Medical Center, Worcester ett mindfulnessbaserat träningsprogram för kroniskt sjuka patienter, inspirerat av buddhistisk meditation och livsfilosofi. Metoden har sedan utvecklats och anpassats till vårt moderna samhälle och används nu regelbundet inom hälso- och sjukvården.
  • Mindfulness är en mänsklig egenskap och ett förhållningssätt som lär dig ta vara på ögonblicket. Med enkla övningar får du hjälp att klara av pressen i privat- och yrkesliv. Du blir mer uppmärksam och medveten och lär dig att minska stress och att fokusera på det som är väsentligt.
  • Metoden hjälper dig att vara närvarande och leva uppmärksamt i nuet.
  • Den kan hjälpa dig hantera värk, sömn, stress, oro, ångest och öka din koncentration och tålamod.
  • Mindfulness används också inom idrotten, i ledarskap, personalutveckling och skolan.

Källa: Mindfulnesscenter.se


Vad är nu detta, undrar ni nu.

Det ska jag ta och tala om. Hjälp till självhjälp.

På senare tid har mina sömnbesvär, huvudvärk, ja, lite av varje, kommit tillbaka. Det mesta har väl med graviditeten att göra gissar jag, lite stress och allmänt jäktig vardag är nog en annan orsak.

Hur som helst, det funkar. Jag gör väl kanske inte precis som man "ska" men i stora drag. Kan jag inte somna en kväll eller sover dåligt under natten- jaha. Några extra koppar kaffe, vara ute mycket dagen som kommer, passa på att vila när och om jag får tid- det gör nog inte så mycket ändå, tänker jag där jag ligger och snurrar och vrider mig. Då slappnar jag av litegrann och innan jag vet ordet av har jag somnat.

Huvudvärken lyckas jag tränga undan, för det mesta. Visst är det jobbigt när barnet vrålar, jag har tusen saker jag hade tänkt göra eller när jag är på jobbet, men med ganska mycket fokus på andra saker än själva "ontet", om jag koncentrerar mig på att acceptera att det FINNS där, att det är så det är just nu och att det inte går att göra något åt- på så vis går det att ta sig förbi och ibland tappa bort värken någonstans på vägen.



Visst låter det knäppt? Det är svårt att förklara.

Jag har tänkt att läsa på lite om just det här och försöka använda mig av tekniken under förlossningen. Till en viss del tycker jag att den liknar den så kallade dyktekniken, så det blir väl en blandning av båda kan jag tänka mig.

Ska jag vara riktigt ärlig hade jag gärna fött hemma och inte på sjukhus men det är svårt uppe i norra Sverige. Vi har inte riktigt samma valmöjligheter här, samt ganska långt till närmaste förlossningsavdelning om det skulle uppstå komplikationer.

Men bara för att ska jag minsann googla och se vad det finns för info om just det.

2 kommentarer:

  1. Yeeey!
    Nu funkar det!

    Jag skulle ju även skriva om att du nämnde att du var...ful!? Du är ju skitsnygg! Och vilken mage du har fått! Tyckte den var så liten för ett par veckor sedan..Grann nanting!

    Hörrö, vart i Roknäs bor du?
    Så att jag kan hälsa på din postlåda..Nej skämt och sido, jag är ju som bekant väldigt hemma där..Eftersom jag har bott i trakterna i över 18 år. Nu bor man centralt ;)

    SvaraRadera
  2. nej jag tycker inte det låter knäppt. på fabbes skola har de mindfulness och det är jättebra.

    SvaraRadera