måndag 27 september 2010

Gravid-diet

Senaste veckan har det blivit lite väl mycket av det goda, det är inte bara bebis som har vuxit om man säger så.. har haft ett sånt enormt sug efter MAT, godis, chips, frukt, MER MAT och MER GODIS att det är helt otroligt att jag inte spytt av allt jag tryckt i mig.



Så, gravid-dieten börjar i veckan och fortsätter tiden ut. Jag vill inte gå upp så mycket mer, där ett tag tänkte jag "skit samma" men nu börjar jag känna mig väldigt obekväm med mig själv. Inte med magen, den är ju liksom ofrånkomlig, men jag mår helt enkelt inte bra av att stoppa i mig en massa skit, varken fysiskt eller psykiskt.

Tror jag ligger på kanske 12 kilo plus nu så vi får se vad det slutar på. Det sägs ju att sista två månaderna ska man gå upp 1-3 kilo/ månad så i värsta fall blir det sex kilo till men jag ska försöka så gott det går att inte gaina så mycket. Visst kan jag ju råka lägga på mig några vätskekilon på slutet men de orkar jag inte ens räkna med för de försvinner ju omgående när lilla Meya väl kommer ut.

Barnmorskebesök idag, från och med denna gången ska jag dit varannan vecka. Jag skulle bra gärna vilja veta om hon fixerat sig ännu, har läst att de kan göra det ganska tidigt när det är första barnet. En viktuppskattning skulle också vara roligt att få göra men det får man väl bara om magen inte verkar växa som den ska. För er som inte vet är jag enligt mina egna beräkningar minst en vecka längre gången än det de kom fram till vid rutin-UL. Det är lite konstigt sånt där för vid första UL var jag TVÅ VECKOR kortare (alltså vecka 7 i stället för 9) än vad jag själv ungefärligt räknat ut, och vid rutin UL fem dagar kortare. Enligt alla böcker och hemsidor är alla foster lika stora i embryostadiet och vid rutin-UL, alltså det är ingen skillnad från person till person, men hur kan det då skilja i dagar mellan dessa två UL?
Den som lever får väl se när hon kommer ut, själv gissar jag på mellan den 14-16 november.

Det verkar då som att det är otroligt trångt där inne, hon trycker och försöker tänja ut sitt bo så mycket hon bara kan! Däremot så tror jag att jag har universums största pissblåsa för jag behöver då absolut inte upp om nätterna. Dagtid får man ju gå ganska mycket men det är för att hon knuffas och råkar hitta blåsan med jämna mellanrum.
Intressant va?
Nu börjar det kännas lite att det är en yttepyttig person där inne, inatt har hon då verkligen gjort sitt bästa för att visa att hon finns. I övrigt tror jag att det är en ganska lugn bebis, jag har då inga problem med att det gör ont när hon håller på och gymnasticerar där inne :)

2 kommentarer:

  1. Ja, skumt det där med ultraljud...jag fattar inget. Med fabbe vart jag flyttad EN dag framåtmen han kom ju 17 dagar "försent", med Nellie var jag flyttad 5 dagar fram men hon kom ju då 2 dagar innan med snitt men jag kan nästan garantera att jag skulle ha fått gå över med henne också om jag inte hade snittats. Jag tror en del helt enkelt har längre graviditeter. Jag tror du har lite kortare, typ 38,5 veckor ;)

    SvaraRadera
  2. En liten Meya alltså! Jättefint namn! ♥
    Krama om magen från kusinerna och oss!

    SvaraRadera