fredag 20 augusti 2010

Bara grejer

Jag vet inte om ni är medvetna om det men jag tänker på minst sjuttiotusen grejer varje dag. Viktiga och oviktiga, roliga och tråkiga. För det mesta är det frågor utan svar som jag sedan tar reda på. Det värsta jag vet är att vara okunnig, därför kan jag lite om mycket. Hur uppkom vindar? Hur gick det för West Ham i senaste matchen? Kan man måla parkettgolv?

Nyss tänkte jag på hur olikt det kan vara om man jämför England och Sverige. I England används gas till mycket. Vad det är för gas kan jag inte säga på rak arm men det är någon sorts i alla fall. Det används till spisen, fejk-eldstäder och till uppvärmning. British Gas har fortfarande ett "Pay as you go"-system, dvs. typ kontantkort till gasen. Man går på kiosken och köper det. Samma med elektriciteten! Ta bara med kortet, betala 10 pund och vips, när du kommer hem och stoppar in det i mätaren har du gas/elektricitet- vad du nu köpte. Ibland när man varit ute och kom hem var pengarna på el-kortet slut, huset alldeles mörkt och kylskåpet varmt. Då fick man hitta närmsta kiosk som var öppen och fylla på sitt kort igen.
Måste vara många som ger fasen i att betala räkningar när de måste ha sånt system.

Men hörni förresten, det måste ju vara gasol (Liquefied Petroleum Gas).

Börjar bli dags för en cykeltur med Harley. Herrn i huset är bortrest, men kommer hem idag, o-bakis förhoppningsvis. Idag prick på dagen har vi varit förlovade i precis ett år, jag måste in till storstan och handla någon liten grej tror jag. Egentligen vill jag köpa en massa till mig själv men det kanske verkar ego, det får vänta.

Ljus i höstmörkret dag 1- ska leta fram de sköna mjukisarna jag köpte på H&M för länge sedan. Hade glömt bort att de fanns!

1 kommentar:

  1. Jag har en bok som heter "Vad varje svensk bör veta". Den är rätt kul att läsa i ibland, då får man veta sånt som egentligen skulle vara bra att veta, men som man aldrig fått lära sig.

    Mjukisbyxor är en av de bästa uppfinningarna som finns när man ska vala omkring hemma :)

    Grattis på 1-årsdagen får man säga då! Köp något litet till karln och så köper du nå större till dig själv :) (Du kan ju alltid säga att du köpte det som en nödgåva i fall han skulle ha glömt bort, hehe)

    SvaraRadera