tisdag 14 december 2010

She´s back!

..å de är så uttahelvete kallt att jag inte vågar mig ut. Bebis sover efter ett redigt mål mat, herrejösses, hur mycket kan en bebis sova egentligen? Känns som att jag borde aktivera henne på något sätt. Bio, teater, konsert? Tråkigt att ligga och snarka 90% av dagen.






Förlossningsberättelser är inget för mig. Ni kan få en sammanfattning i stället.

Fredag kväll- räknar värkar och tittar på klockan. Intalar mig själv att jag inbillar mig. Ringer förlossningen när det är 6-7 minuter mellan, bara för att varna för inkommande bred last inom en snar framtid. Får komma in direkt.

Bricanyl, sömnpiller och patienthotell till fredag morgon. Skickas på shoppingrunda med 4 minuter mellan värkarna. Behöver jag säga att jag inte var speciellt sugen på shopping?
15.00 Barnmorskan Ingela har bråttom och tar hål på hinnorna, då kommer det igång med besked. Slänger lustgasen åt helvete, "den här är ju TOTALT JÄVLA VÄRDELÖS!", hinner inte med eftersom värkarna kommer så tätt.
Ap-högt blodtryck, måste ta EDA pga. risken för hjärnblödning. Gubben sticker fel. När han väl stuckit rätt blir allt bättre. Trodde jag, ja. Värksvag, måste få dropp. Ungen ligger med ansiktet uppåt och på sniskan, samt har en fostersvulst the size of Sydamerika, typ.
Skriker åt dumma Ingela som gör illas. Vill hem. Oroar mig för att pinka på madrassen ("VET NI hur SVÅRT det är att tvätta en madrass?!", kanske bästa kommentaren förutom "Å nej, vi missar ju Så mycket bättre och ikväll är det Plura!")

Ut kom ungen till sist, 19.14. Självklart snyggast i världen trots att håret saknades. Hon har börjat få hår nu.

Det där med spinalhuvudvärken är ju ganska uttjatat nu men kan påpeka att jag börjar bli redigt irriterad på att de skickade hem mig. Har nästan inga minnen från förra veckan och det känns ganska obehagligt.


Bilden ovan är från när jag precis fått bedövningen. Jag var då snäll och bjöd bort min smörgås till herr Fredriksson. Man känner inte riktigt för att äta när man ligger och brölar.

4 kommentarer:

  1. Åååh! Mys mys mys med en liten bäbis! Hälsa det lilla underverket från mig och Johanna :D

    Måste ju bara berätta att Elicia vart ju stucken fel hon också när hon skulle få EDA. Tror han stack ett antal gånger fel. Det gick så illa att hon började läka ryggmärgsvätsta eller vad det nu var efter typ en vecka eller nått och vart inskriven på sjukhuset igen.. Lagom kul när man har en nyfödd bäbis.. Tur att det gått bättre för dig :)

    SvaraRadera
  2. Ja det är bra du är bättre nu! Fy fan ingen lek det där med spinalhuvudvärk =) Ve och Fy kan man lugnt säga!! Kan ju verkligen hålla med om att hon var en snygg unge =) Kanske vi hinner ses innan jul =) Måste jag säga att jag längtar efter min egen och att du ljög för mig härom sistens - det går inte alls fort =P det går ju skitsakta =P Nu är det din tur att vara "pepparn" hihi

    vi syns!! =)

    SvaraRadera
  3. Hej babe. Är du redo att vara veckans blogg eller vill du avvakta ett tag till?

    SvaraRadera
  4. Att man kan läcka ryggmärgsvätska är dessvärre ganska vanligt vid EDA men å andra sidan så ska symtomen vara borta efter några (ca 5 dagar)

    Har du fortfarande ont i huvudet så kontakta läkaren för då kan dom "täcka igenom hålet" där vätskan läcker ut med hjälp av ditt egna blod.

    Drick mycket för att öka cerebrospinalvätskans tryck.. drick något med hög koffeinhalt =)

    himla söt bääääbis alltså! Så himla mysigt :D kram

    SvaraRadera