tisdag 8 november 2011

Läggdags i dårhuset


Här är vi rutinkänsliga. Mellan 18.30-19.00 är det gonatt, utan undantag. Snutte, välling och sen sova.
Ett stort plus är att Mini somnar direkt man lägger ner henne.
Ett stort minus är att det INTE funkar att hålla henne vaken en stund till om man är borta, ha besök eller se TV med normalt ljud. Hon är superkänslig trots att vi försökt vänja henne vid "vanliga" ljud som prat och TV. Hon sover så lätt, vaknar till och med om hunden går och dricker vatten. Jag är precis likadan så jag gissar att hon har fått det från mig.
.. och jo, håller man henne vaken sover hon skitdåligt och vaknar ännu tidigare än vanligt. Inte något drömscenario, precis.
Men det skiter jag i. Jag tycker faktiskt att det här med hennes sömnbehov och mönster bör respekteras. Det är inte vi som på något sätt har vant henne vid detta utan det har kommit av sig självt och hon mår bra av det. Sover mellan 11-11½ timme, ibland lite oroligt på nätterna men det är hursomhelst hennes "natt". Jag kan bli lite irriterad när folk menar på att vi måste anpassa henne efter våra behov, vara uppe senare och vakna senare till exempel, tycker liksom att det är onödigt att börja störa i något som hon egentligen inte styr över. Hon är ju otroligt intensiv under dagarna och sover nästan ingenting, så när babyn är trött- ja då får babyn sova. Sen är det väl mitt problem om jag vill sitta uppe till två på natten och se på TV.
Att jag också är kvällstrött och morgonpigg gör ju det hela lite enklare.
Då vet ni det.

Idag åkte vi och handlade mat när affären öppnade på morgonen. När vi kom hem gick vi ut i skogen och plockade granris och mossa, sen passade vi på att göra fint på bron. Man vet ju aldrig när snön behagar falla, så det var nog på tiden att fixa det nu.
Vi har städat och lagat mat och sjungit och klappat händer, hälsat på morbror, spelat telefonspel, badat och dansat. Varit ute med hunden, hälsat på grannen, ställt ut gröna tunnan, hängt tvätt, plockat ur diskmaskinen.
Dagarna går fort när man har mycket att göra.
Jag får en skön känsla i kroppen på kvällarna- det är fan underbart att vara ordentligt trött. På riktigt alltså.

2 kommentarer:

  1. Ja bara man hinner bli av med tröttheten innan morgonen - det kan jag ha lite problem med !

    SvaraRadera
  2. Jamen du har ju som rätt inställning tycker jag :) Även om det itne är det bästa du vet i världen så ställer du upp för mänskligheten och firar jul ändå :)
    I get your point!

    SvaraRadera