onsdag 30 november 2011

Jag tänkte slå...

Jag tänkte slå på stort och beställa en helt ny garderob till Minna på Ellos, men det blev inget av det just nu. Jag måste fundera lite först...
Tycker ni att jag är snål som anser att Minnas kläder ska kunna återanvändas till Pluttonauten? Kanske är jag trög som försöker hitta kläder som passar till både flickor och pojkar?
Hur som helst så hade jag väldigt svårt att hitta det just på Ellos sida. Det finns billigare bodys och byxor som skulle passa till båda, men av erfarenhet vet jag att de där billiga kläderna blir sladdriga och urtvättade efter bara några tvättar- totalt värdelöst. De håller inte i sömmarna och är av allmänt dålig kvalité.
De dyrare plaggen är antingen "pojk" eller "flick", dvs. blå och tuffa eller rosa och söta.

För att förtydliga vad jag menar med "passar";
Alla barn, oavsett kön, kan naturligtvis ha vilka kläder som helst. Vad jag vill ha i en basic garderob är kläder som inte är förknippade med ett kön- unisex, könsneutrala eller vad ni nu föredrar att kalla det.
Fast finns det såna, egentligen? Igår hade Minna på sig blå byxor, röd tröja och röda sockar och alla som pratade med henne eller om henne på öppna förskolan kallade henne för "han". Det är väldigt svårt att se skillnad i och för sig, men mest troligt hade ingen trott att hon var en pojke om hon haft rosa kläder på sig.

Skitsamma. Jag är trött och inte riktigt frisk så jag orkar inte med någon ingående analys.
Drar iväg på jobbet i stället och hoppas på att förkylningen lagt sig till imorgon.

Nu går hon förresten, helt för egen maskin och nästan hellre än att krypa. Minna alltså. Hon kan huka sig för att plocka upp saker från golvet och sedan ställa sig upp och gå vidare.
--------------

En liten update bara,
såg precis att det här med pojk- och flickkläder är ett populärt bloggämne just nu.
Sorry att jag härmas.
Jag blev bara irriterad.
Men nu har jag bestämt att jag beställer det jag tycker om till Minna och pluttonauten får använda det jag tycker att han ska ha. Punkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar