tisdag 2 november 2010

Som i räserfart

Lite megasnabbt ska jag berätta varför jag egentligen är vaken nu. Jag kanske skulle ha varit det i alla fall men ... ja, skitsamma.

Besök hos barnmorskan igår, som skulle klämma och känna på magen som vanligt. "Vi gör ingen gynundersökning", sa hon. Sen klämde hon. Summa summarum, det blev en liten undersökning som visade att det börjat hända saker så smått där nere, samt att Ärtan vänt sig sen den 22 oktober och nu låg i- waiiiiit for it- säte.
No big deal.

Ska strax iväg till Sunderbyns specmödra för ett vändningsförsök, vi får se hur det går! Jag är ju väldigt skeptisk till att snittas men att föda första barnet i säte låter inte särskilt skönt. Fast nu ska jag inte ta ut bekymren i förskott, hon kan ju göra en kullerbytta i magen och stanna i rätt position, vi får se! Jag utgår ifrån det i alla fall, ingen idé att bekymra sig i förskott.

2 kommentarer:

  1. Vill du ha ett snitt så får du tjata till dig det om du har "alla rätt" när barnet ligger i säte och dom inte får runt hon. Eller jag fick tjata iaf, men det vet du ju kanske :P
    Men du, hoppas verkligen att du slipper det. Känns som att man går miste om nått när man blir snittad och egentligen inte vill det.. Men men.. Dom säger ju "det är ingen fara att föda barnet i säte och här på sunderbyn så föds det ca 30 barn per år i säte". Är man förstföderska så tillfaller det inte Kejsarsnitt om barnet ligger i säte. Bara att acceptera läget tycker dom..

    SvaraRadera
  2. Konsigt det där med vad de bedömer och inte bedömer. När en vän till mig hade sitt barn i säta FICK hon inte föda fram det vaginalt. När Nellie låg i säte fick jag välja precis som jag ville
    a: vändningsförsök - nekade då jag bara hört negativa grejer om det
    b: föda i säte = jag vägrade
    c: boka tid för snitt och hoppas bebis vänder på sig = mitt val.
    Nu vände hon inte på sig och så blev det ett snitt.

    Hoppas ärtan vänder på sig! Ring sen om du har tid.

    SvaraRadera