måndag 1 november 2010

November, be gone!

HA! Jag visste det! Det blev november månad till slut! Där ett tag misströstade jag verkligen, men nu kan jag snart ropa "Hej!", trots att bäcken är frusen.


Så till viktigare saker. Jag har nu begärt föräldrapenning, som det så vackert heter, och är därmed föräldraledig.

Ledig. Jag förknippar "ledig" med sovmorgon, tomma vinpavor (eller boxar beroende på hur sugen man var kvällen innan), bakisbad i kalla sjöar och allmän pralinätning i soffan.
Verkligheten ser dock inte riktigt ut så under denna "ledighet", vad jag har förstått. Det börjas redan. Tre minuter över fem vaknade jag och kunde inte somna om. Jag har rastat hundarna och uträttat små ärenden över internet, druckit kaffe och snusat lite. Eldat. Letat en liten gul lapp som sitter inne med information om vilken tid barnmorskebesöket idag äger rum, letat utan resultat kanske jag ska påpeka. Sambon är ytterst ansvarig när det kommer till lappar och papper så det är honom jag ska skälla på. Nu måste jag förnedra mig och ringa till vårdcentralen, de kommer att inse hur virrig och o-organiserad jag är och granska mig extra noga när bebis är född för att vara säkra på att jag inte tappar bort den eller liknande.
Tack för det herr Fredriksson!

Ja, och så var det den här grejen med jobbiga höggravidsaker då. Vet ni, det värsta är inte förvärkar eller sammandragningar eller bautamage.
Det som är ABSOLUT värst är att man aldrig vet vad som är på gång i magen. Skit-eller pissnödig? Ingen aning, det trycker på samma lika hela tiden. Springer på toa i tid och otid för att vara helt säker på att inte bajsa ner mig, 19 gånger av 20 är det falskt alarm.
"Ska du på toaletten IGEN?!" undrar sambon. "Jo, det kan eventuellt hända att jag kanske måste uträtta ett eller annat behov... å andra sidan kan det lika gärna vara så att ungen boxar mig i tarmarna men det är värt att kollas upp på rätt ställe om man säger så. Har jag otur är jag nödig."
"Du behöver ju inte torka dig varje gång". "JOHO! Det måste jag ju, för att se om det kommer bloooood. Kommer det blod ska ungen snart tryckas ut".
"Men det går ju så mycket dasspapper". "Ska du säga som slarvar bort viktiga dokument".

Det där med dasspappret var lite lögn, jag får använda hur mycket jag vill för vi delar på dasspappersutgifterna. Men det hade varit roligt om min sambo hade varit så snål :) Då hade jag skrattat ännu oftare än vad jag redan gör.

1 kommentar:

  1. Haha, ja hade varit kul om han var så snål :P
    För mig passar alla dar utom onsdag!

    SvaraRadera