torsdag 7 oktober 2010

Att anställa inkompetent personal

Jag är en person med väldigt starka åsikter om det mesta. I begreppet "det mesta" ingår även kompetensbedömning vid anställning av personal. Jag är själv gruppchef på mitt jobb och där ingår att intervjua människor vid nyanställning eller vikariat. Jag ser det som viktigt att personen jag väljer är kompetent och vet vad denne gör.

Så varför, säg mig varför, är inte detta något som alla tycker är viktigt? HUR kan man anställa en löneadministratör som är så totalt nollad när det gäller inkomstuppgifter för föräldrapenning att hon plitar ner uppgifter som inte är aktuella och inte har varit det på två år? Till och med jag förstår hur dessa uppgifter ska redovisas, jag hade fyllt i allt själv om det inte hade varit för att FK kräver att ansvarig löneadministratör ska göra det.

Jag blir less, trött och irriterad på människor som inte tar sig tid att lära sig hur saker och ting fungerar utan gör allt halvdant. Ordentligt ska det vara! Jag sköter mitt jobb och jag förväntar mig att andra sköter sitt. Fel kan alla göra men när det handlar om ren och skär lathet, eller om sådant man bara SKA kunna för att kunna kalla sig vad man nu kallar sig, ja då tycker jag faktiskt att jag har all rätt i världen att bli sur. Klaga!
Tog saken i egna händer och ringde försäkringskassan för att få mina misstankar att det hon skickat mig var fel bekräftade så nu behöver jag "bara" ringa till lönekontoret i morgon och reda ut den här soppan. Blanketterna har redan skickats 100 mil dit och sedan 100 mil tillbaka igen, jag har helt enkelt inte tid att sitta och vänta på att få tillbaka dem igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar