torsdag 27 maj 2010

Ett fjärran land

En bekant till mig har åkt iväg på en resa till okänt och farligt land. För henne är det nog inte så okänt eftersom hennes make kommer därifrån och säkert har förklarat ett och annat om deras seder och bruk men för mig är det vilt främmande. Landet är Danmark. Det närmsta jag kommit Danmark är när jag satt på en buss på väg från Tyskland, den passerade en stad och stannade på busstationen. Jag tror att det var Danmark.

Hur som helst, jag vet litegrann om Danmark. De räknar pengar i halvfjärtar och fjärtar, jag tror bestämt att det finns 3/4 fjärtar också, fyra sådana är en stor fjärt. Fyra kroner halvfjärt kan någonting kosta. Det är nog ungefär sju svenska kronor. Så om du är i Danmark, bli inte förvånad om affärsbiträdet börjar prata fjärtar med dig, det är bara som "öre" här. Fast nu försvinner ju öre snart så då går det inte att jämföra, vet inte hur man ska förklara för kommande generationer men än så länge går det ju bra.

Det dricks mycket öl i Danmark. De flesta danskar är fulla alltid och det är därför de upplevs så glada. Låt dig inte luras att ta med en dansk hem för de är precis lika sura som svenskar egentligen, det är bara det att man inte märker det när man är i Danmark.

Grönland hör till Danmark fast det är väldigt långt ifrån det riktiga Danmark. Hela landet är en massa öar och det är ganska svårt att komma ihåg vilken som är vilken, jag tror att det är därför man generaliserar och säger Danmark.


Jag hoppas att detta inlägget lärt er något, kanske min bekanta vän fått lite användbar information. Jag vet att hon varit i utomlandet förut men det är alltid bra med lite att briljera med!

1 kommentar:

  1. haha, damn att jag inte hann få den här infon innan vi åkte!
    måske hade jej husket alt! (jag är kunglig på danska nu!, skit i stavningen :P)
    vi styr upp lite kaffe ngn dag tycker jag!

    SvaraRadera