fredag 5 februari 2010

Djävulens påfund

Vinnaren är sprit.

Med 222 kcal/100 g är spriten överlägset "smalast". Jag antar att 100 g är cirka 1 dl, vilket innebär att 3dl motsvarar 666 kcal. The number of the beast. Det är väl ungefär det jag blir om jag dricker 3 dl sprit. Ungefär. Jag blir mer bäst. I mina ögon.

Övriga då;
Halvtorrt, vitt vin 12,5 volym% - 81 kcal/ 100 g (ca 202 / glas)
Starköl, 5,6 volym% - 47 kcal/ 100g (ca. 235 / burk)

Hittade inte starkcider men det bör väl vara i snitt med öl, om inte mer.
Men vanudå, kanske ni tänker, vin och öl innehåller ju mindre kalorier per 100g än sprit! Jag är inte dum i huvudet. Jag är allmänt smart. Det blir ju nämligen som så att man dricker MER vin och öl än sprit, eftersom spriten ger mer "valuta" än de två övriga. För att tala klarspråk- man behöver dricka mindre för att bli full och glad.

Nu vet alla svaret på denna viktiga fråga.

Mona var den enda som gissade rätt (hon var förövrigt den enda som gissade). Kommer hon någon dag och hälsar på ska jag bjuda henne på ett rejält glas sprit som belöning.
Nu ångrar ni att ni inte gissade, va?

1 kommentar: