lördag 27 februari 2010

Med serpentiner och ballonger...

..och drinkpinnar och förhoppningsvis lockigt hår,

ikväll kommer med all säkerhet att bli exceptionellt kul!
Fast serpentinerna och ballongerna hoppar vi över, får se om jag ids köpa drinkpinnar och är gaaaanska säker på att jag inte kommer att orka locka håret.
Så var det med den inledningen.
Men kul, det kan det ju bli i alla fall. Det verkar då som att folket tagit åt sig och pallrar sig hit ikväll, det är ju i alla fall det viktigaste.


Nu till något annat, mer spännande, mer spontant- mer "jag tänker, men inte alltid rätt".
Ni vet igår, det var fredag, 15-, snö och snålblåst?
Ja, igår.
Kan ni tänka er, att jag- mitt på E4- hittade en kristen finne som skulle lifta till en gospelkonsert i Uppsala? För det var faktiskt så!
Han hade inga pengar för han hade varit tvungen att betala en räkning sa han, och det tror jag var sanningen. Jag vet ju själv att jag inte har många slantar över när jag betalat mina räkningar, även om jag kanske inte har SÅ extremt lite att jag måste lifta dit jag ska.
Jag stannade faktiskt och plockade upp stackars frusne, ensamme finnen, som ni kanske har förstått, fast jag ångrade mig i samma ögonblick som han sa "Jag är från Finland".

"Helvetesjävlar" tänkte jag. Finnar knivar folk, super och badar bastu. Tänk om han under knivhot tvingar mig att höja värmen i bilen till 50 grader och slangar ut spolarvätskan för att få sig en fylla? Det vore ju ett helsikes dåligt avslut på veckan.
Men, som sagt, det visade sig att jag hittat den enda vuxna man i Finland som är kristen. From som ett lamm och inte en slö morakniv ens, så jag släppte av honom på busstationen med alla lemmar och allt blod i behåll.

Det är inte många nuförtiden som ger liftare chansen. Jag antar att det beror på alla konstiga människor som finns där ute i stora världen och jag antar att det bara är förnuftigt att gasa på lite extra och åka förbi så fort som hastighetsbegränsningen tillåter.
Ibland är det bara så HIMLA skönt att inte vara förnuftig.
Jag har plockat upp liftare förut och jag kommer säkert att göra det igen, jag är inte så snabb i tanken utan tycker mest bara synd om de stackars människor som står ute i dumma väder. Det är ju ändå inte så stor risk att man skulle träffa på en galning, menar, hur ofta läser eller hör man att en liftare mördat någon som låtit dem åka med? Då tror jag att det är större chans (risk) att man blir knivskuren på väg hem från krogen... fast folk undviker väl inte att gå ut för det?

3 kommentarer:

  1. Haha farliga finne!
    Då kan man alltså ringa dig om man behöver skjuts nån dag istället för att stå ute och frysa ihjäl?

    Hoppas det blir ett dunderparty ikväll, som du förstått kommer vi itne den här ggn men hoppas vi kan styra upp ett annat partaj en vacker dag!

    SvaraRadera
  2. En till läsare registrerad :) Hade du ett bra kalas ? =) Blev alldeles för invecklat för att vi skulle ta oss till er. Säger Grattis här iaf!

    SvaraRadera