onsdag 14 april 2010

Mina alldeles egna projekt.

Här i huset finns det alltid något att göra.

Hallen-projektet är nästan avslutat, bara lite lister och skit kvar (sambons jobb) samt pyntning. Nya mattor, nån blomma och så, ni vet.

När herr Fredriksson håller på med spackling och målning och sånt hittar jag lätt nya saker att fokusera på. Just nu, till exempel, är tvättstugan i fara. Jag har redan baxat ut stora, tunga, gamla frysen- den har aldrig använts utan bara stått där inne och tagit en massa plats. Efter lite svordomar och en massa knuffande fick jag till slut ut den. Bäst att passa på när mannen i huset är borta, han har som förbjudit mig att bära extremtunga saker, det jag tycker bäst om i hela världen.

Hur som helst, tvättstugan. Torktumlaren och tvättmaskinen står på en bänk. Den bänken ska BORT. Naturligtvis inser jag mina begränsningar, jag orkar helt enkelt inte lyfta ner mackapärerna därifrån, så nu står det plötsligt stilla.
På väggarna har någon dum jävel (skyller på Kurt, han som bodde här före oss) satt upp pärlspont. Den ska BORT! Betongvägg ska jag ha! Ena sidan är täckt med vitt kakel som ska få vara kvar, ska bara fixa till fogarna. Min förhoppning är att när pärlsponten är borta kommer det att vara superlätt att byta den gamla droppande kranen som Kurt naturligtvis byggde in i sin iver att få upp lite trä på väggen. Dumma gamla gubbe. Sen ska betongväggen naturligtvis fixas till på finurligast möjligast sätt. Det kommer att bli grymt fint.
Enda momentet jag inte kan görs själv är att måla golvet, tydligen är starka färg-ångor inget vidare bra för bebis i magen.

Tvättstugan kommer att bli billig att göra om, inga nya maskiner eller så, bara färg. Lite förvaring hade jag också tänkt få dit, för sängkläder och badlakan och så. Bebis ska få sitt eget skåp i badrummet, på badlakanens bekostnad.


Efter tvättstugan kommer lilla toaletten i källaren.
Just nu står där en ljusgrön toalett som inte fungerar som den ska, så den ska bytas. Tvättställ och spegel likaså. Utöver det är det även där måla, måla, måla som gäller, eventuellt lite kakling om jag får som jag vill.

Pararellt med detta ska vi fixa hall och golv i källaren, de två sovrummen, entré och klädkammare. Utomhus stängsel, plantera buskar, ingång och trapp till källaren, infart, resten av gräsmattan och eventuellt inglasning light på stora bron.
Sju månader har vi på oss, nemas problemas!


Lite roligt var förresten att mäklaren som sålde stugan kom förbi idag. Han stannade bilen på gatan när vi var på väg ut med hundarna, han hade "sett oss på håll", sa han och undrade om vi inte skulle ta och sälja huset när vi ändå var i sälja fastighets-svängen. Vi avböjde och bad att få återkomma nästa vår.

1 kommentar: