fredag 12 mars 2010

En till obekväm sanning.

Jag har alltid tråkigt när jag går ut på krogen nykter.

Varför går jag ens ut på krogen nykter? Det gör jag inte längre, utom då och då när jag vill testa och se om jag möjligen mognat eller ändrat åsikt och faktiskt uppskattar en kväll med musik och människor fast utan alkohol.
Det gör jag aldrig.

Vad är det för kul med krogen om man inte druckit?
Inget.
Man känner att det gör ont när fyllon trampar en på tårna, i vanliga fall ÄR man fyllot som trampar nån på tårna.
Om någon spiller öl på ens fina kläder bryr man sig och går hem. Är man lite på lyset försöker man suga så mycket som möjligt på klänningen- gratis alkohol är bra alkohol. Sen står man med brösten upptryckta i handtorken och försöker torka fläcken som ju torkar men syns ändå. So what, tänker man då glatt, och festar vidare.
På något konstigt sätt verkar alla djupa, meningsfulla diskussioner folk har i fyllan fåniga och knäppa- inte alls något man har lust att lyssna på. Har man däremot fått en jävel eller två innanför västen drar man glatt igång dessa diskussioner, OCH finner dem otroligt underhållande och viktiga.

Jag har den dåliga egenskapen att mitt humör är sämre och min stubin kortare när jag är nykter än när jag är full. Har hört att det brukar vara tvärtom men så är inte fallet för min del. Därför är det så, att de gånger jag hamnat i bråk har varit de gånger jag inte druckit en droppe. Det är nästan fusk, tycker jag, eftersom en nykter person har en grym fördel jämfört med en full- man har koordinationsförmågan och avståndsbedömningen kvar.


Kontentan av det hela blir väl- gå på krogen full eller gå inte alls.
...och ändå ska jag dit nykter ikväll. Jag är för dum för att lyssna på mina egna råd, det säger väl något om min IQ va?

2 kommentarer:

  1. JA - givetvis ska jag komma förbi dig! känner mig som en aptaskmört som inte vart än men du vet - fullt upp sliten tupp!
    jah dricker vin som ett svin :D
    Vi borde ta en vinafton :)

    SvaraRadera
  2. Du har alltså inte dåligt ölsinne, du har bra ölsinne?!?! Eller dåligt nyktersinne..? Hm, måste finnas en bra benämning för det där.

    SvaraRadera